marți, 22 mai 2012

Bitcoin, e-gold si anonimitatea

Acum vreo 5 sau 6 ani am fost foarte incantat cand am putut incasa prima data niste bani pentru munca prestata. Banii castigati de la rude, chiar daca sunt munciti, nu se pun. Rudele sunt subiective.

Eram fascinat de internet, era formidabil. Si cand am inteles cum functiona, mi-am zis ca vreau si fac parte din aceasta lume nou creata. In plus, se castigau si bani.

Minor, pe cat de fascinat de internet, pe atat de speriat de acte, incercam sa gasesc o cale prin care sa incasez banii cu minim de birocratie. Imi doream de asemenea ca, cel care imi plateste, doar sa-mi poate banui varsta. Cautam anonimitate.

Prima plata, pentru niste banere, am primit-o cash, la Unirii. A fost un imbold puternic. Dar nu eram chiar anonim.

Am dat peste e-gold. Era ceea ce imi doream. Anonim si fara hartii. Vroiai bani tangibili, apelai la un exchanger. Era perfect. Pentru mine; si multi alti utilizatori. Din pacate printre ei se numarau si infractori, teroristi,etc. Si a fost inchis, de catre autoritatile federale din Statele Unite.

L-am folosit relativ putin. Dar era un excelent instrument de plata. De a carui soarta ma mai interesez uneori.

Zilele acestea am dat peste Bitcoin. Un alt instrument de plata, insa de data aceasta fara structura pe verticala, ci o dezvoltare orizontala.

Povestea este deosebit de interesanta. Un anonim, Satoshi Nakamoto, care a creat un sistem in care se pot face plati anonime. Fara a avea un nod central.

Bineinteles nu este un sistem perfect. Bineinteles, anonimitatea a atras din nou tranzactii dubioase, nume ca Silk Road, Tor, etc.

Insa e fara indoiala deosebit de interesant, felul cum mimeaza procese naturale care au avut, si au loc in timpul exploatarii aurului,  "minerit-ul". Confirmarea platilor este inlantuita publica, ceea ce impiedica fraudarea. Cresterea masei monetare. Just briliant.



Fisa tehnica a Bitcoin, o gasiti aici.



Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu